העבודה מנועי חיפוש באינטרנט - סימני מסחר, הגנת הצרכן וחופש הביטוי בוחנת את מנועי החיפוש ברשת מזווית משפטית, בעיקר דרך ההתפתחויות שאירעו בענף החיפוש בשנים האחרונות. מנועי החיפוש הופכים יותר ויותר
מתוחכמים ורווחיים, ומשלבים יותר ויותר פרסומות בתוצאות החיפוש שלהם. התוצאה האפשרית היא הטעיה של צרכנים לגבי ההבדל ביניהן. הפתרון לכך הוא הגברת הפיקוח והאכיפה מטעם הרשויות האחראיות על הגנת הצרכן, וקביעת כללי
גילוי נאות הולמים.
בארה"ב הפכו המנועים לבית-דין מהיר בשירותם של גופים בעלי כוח משפטי, בגלל חקיקה בעייתית; פעולות צנזוריאליות העלו חשש למונופוליזציה בענף, הנשלט כיום בידי שלושה ענקים:
גוגל, יאהו, מיקרוסופט. במקביל, בתי המשפט באירופה ובארה"ב, שפסיקתם בנושא קישורים עמוקים כמעט ופגעה בתעשיית החיפוש, החלו ליישם את דיני סימני המסחר על פרסום מקוון באופן פזיז, והם עשויים לפגוע בהתפתחותם הכלכלית של המנועים, המבוססת כיום על מכירה חופשית של מילות חיפוש ממוקדות למפרסמים.
העבודה עוסקת גם בשאלה חוקתית חדשנית:
חופש הביטוי של מנועי חיפוש. בעידן שבו קשה לדמיין את עקרון חופש המידע ללא עזרתם המבורכת של מנועי החיפוש, הרעיון העולה הוא דרישה לפיתוח השקפה חדשה על חופש ביטוי 'ממוחשב', המבוסס על אלגוריתמים סמויים, תוך תשלום מחיר הסודיות תמורת הבטחת חופש המידע.
העבודה בוחנת גם
טקטיקות פסולות של בעלי אתרים, המעונינים להשיג את המקום הראשון בתוצאות החיפוש, בכל מחיר. נערך דיון בטכניקות בעייתיות כמו הסוואה (Cloaking) וביזוי תגי מטא (Meta Tags).
מומלץ לקרוא את מבוא העבודה, הכולל גם את תמציתה בקיצור רב.
הורדת העבודה - PDF
-
חופש החיפוש - בלוג מנועי חיפוש בעברית. הבלוג מספק חדשות ומאמרים על מנועי חיפוש בישראל ובעולם. הבלוג מתמקד בכוחו המונופוליסטי של גוגל בתחום הפרסום והחיפוש. הבלוג עוסק גם בהתמודדות של מדינות ותאגידים עם נושא חופש הביטוי כפי שהוא מתממש במנועי חיפוש.
-
עדכון - מרץ 2010: אירופה מיישרת קו עם המגמה המאזנת בין בעלי סימני מסחר ובין הגנת הצרכן, תוך הוצאת מנועי החיפוש מן התמונה. בפסיקה של בית המשפט הגבוה לצדק של האיחוד האירופי, הממוקם בלוקסמבורג, נקבע כי מותר למנועי חיפוש למכור מילות חיפוש שהן סימני מסחר.
לשיטתו של בית המשפט האירופי, הקובע עבור 27 מדינות באיחוד, מפרסמים במנועי חיפוש עלולים להיתבע כאשר קיים חשש להטעיית ציבור הצרכנים במודעות המוצגות בחיפוש של מילים שהן סימני מסחר. הפסיקה משחררת את מנועי החיפוש מאחריות להפרת סימני מסחר, אך לא מפקירה את הצרכנים לגורלם כאשר מפרסמים כותבים מודעות המשתמשות בסימני מסחר כדי להטעות את המשתמשים.
הפסיקה האירופאית האחרונה היא ההחלטה המשפטית החשובה ביותר בשנים האחרונות, בנושא זה. היא ניזונה מן הגישה הליברלית האמריקנית, אך מאזנת את האינטרסים של דיני סימני המסחר עם זכותם של מנועי חיפוש לפעול באופן חופשי, בלי לפגוע בצרכן התמים.
-
פסק הדין הישראלי הראשון שעסק בנושא סימני מסחר במנועי חיפוש, אימץ למעשה את דעתו של כותב העבודה. בפרשת רשת מתאים לי נגד קרייזי ליין קבע בית המשפט המחוזי של תל אביב (השופט מגן אלטוביה) כי כל עוד לא הוכחה הטעייה צרכנית, אין לפגוע בתחרות החופשית ובזכותם של מפרסמים להיעזר במנועי חיפוש ככלי פרסומי.
פסיקה זו אימצה את הגישה הליברלית הרווחת בארה"ב, אישרה את המציאות המשפטית הנהוגה ברוב מדינות העולם המערבי, והיא מהווה צעד חיובי בכיוון הנכון.
תביעה דומה של הגרפולוגית חנה קורן הוגשה לבית המשפט המחוזי בחיפה, והסתיימה בפשרה מחוץ לכתלי בית המשפט (לא נכתב פסק-דין). לאור התקדים המנחה של פרשת 'מתאים לי', לא היה ספק שתביעתה של קורן בעייתית ביותר, אך הצדדים העדיפו להימנע מקביעה שיפוטית.
-
ביקורת מקיפה על ספרו של ג'ון בטל - החיפוש.
-
עשרה דברים שלא ידעת על גוגל, מאמר ביקורתי על מנוע החיפוש החזק בעולם.
הציון שניתן לעבודה ע"י ד"ר חביב-סגל: 95
אירית חביב-סגל: "עבודה זו ראויה להתאמה כמאמר לפרסום. אשמח להעלות אותה אל האתר
האישי שלי ברשותך ובהסכמתך בלבד, כמובן".
מילות מפתח רלוונטיות עבור אקדמאים, סטודנטים ובעלי עניין:
מנועי חיפוש, גוגל, Google, אוברטור, Overture, יאהו, Yahoo, מיקרוסופט, MSN, Microsoft, פרסום מקוון, אלגוריתמים, PageRank, מדעי המחשב, Ranking, מודעות מילים, AdWords, Search Ads, קישורים עמוקים, Deep Linking, קרולר, אינדקס, מדריך אתרים, Crawler, Index, Directory, משפטים, דיני קניין רוחני, סימני מסחר, Trade Marks, חופש ביטוי, הגנת הצרכן, צרכנות, פרסום כוזב, פרסום משווה, גילוי נאות, אופטימיזציה, קידום במנועי חיפוש, SEO, Search Engine Optimization, הסוואה, Cloaking, MetaTags, Search Engines, Crawling, Search Engine ,תגי מטא, Meta Tags, קונסולידציה, מונופוליזציה, Marketing, SEM, Yahoo Search Marketing, MSN Search
Email: UriBreitman@Yahoo.com
עדכון אחרון לעמוד זה: מאי 2010