מנועי חיפוש באינטרנט - סימני מסחר, הגנת הצרכן, חופש הביטוי

עבודה סמינריונית להורדה חופשית PDF (1.1 מגה-בייט)

הוגשה בתאריך 19/4/04 בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת ת"א

במסגרת הקורס משפט ואינטרנט

מנחה: ד"ר אירית חביב-סגל

מגיש: אורי ברייטמן

העבודה מנועי חיפוש באינטרנט - סימני מסחר, הגנת הצרכן וחופש הביטוי בוחנת את מנועי החיפוש ברשת מזווית משפטית, בעיקר דרך ההתפתחויות שאירעו בענף החיפוש בשנים האחרונות. מנועי החיפוש הופכים יותר ויותר מתוחכמים ורווחיים, ומשלבים יותר ויותר פרסומות בתוצאות החיפוש שלהם. התוצאה האפשרית היא הטעיה של צרכנים לגבי ההבדל ביניהן. הפתרון לכך הוא הגברת הפיקוח והאכיפה מטעם הרשויות האחראיות על הגנת הצרכן, וקביעת כללי גילוי נאות הולמים.

בארה"ב הפכו המנועים לבית-דין מהיר בשירותם של גופים בעלי כוח משפטי, בגלל חקיקה בעייתית; פעולות צנזוריאליות העלו חשש למונופוליזציה בענף, הנשלט כיום בידי שלושה ענקים: גוגל, יאהו, מיקרוסופט. במקביל, בתי המשפט באירופה ובארה"ב, שפסיקתם בנושא קישורים עמוקים כמעט ופגעה בתעשיית החיפוש, החלו ליישם את דיני סימני המסחר על פרסום מקוון באופן פזיז, והם עשויים לפגוע בהתפתחותם הכלכלית של המנועים, המבוססת כיום על מכירה חופשית של מילות חיפוש ממוקדות למפרסמים.

העבודה עוסקת גם בשאלה חוקתית חדשנית: חופש הביטוי של מנועי חיפוש. בעידן שבו קשה לדמיין את עקרון חופש המידע ללא עזרתם המבורכת של מנועי החיפוש, הרעיון העולה הוא דרישה לפיתוח השקפה חדשה על חופש ביטוי 'ממוחשב', המבוסס על אלגוריתמים סמויים, תוך תשלום מחיר הסודיות תמורת הבטחת חופש המידע.

העבודה בוחנת גם טקטיקות פסולות של בעלי אתרים, המעונינים להשיג את המקום הראשון בתוצאות החיפוש, בכל מחיר. נערך דיון בטכניקות בעייתיות כמו הסוואה (Cloaking) וביזוי תגי מטא (Meta Tags).

מומלץ לקרוא את מבוא העבודה, הכולל גם את תמציתה בקיצור רב.

הורדת העבודה - PDF PDF



 


הורדת העבודה
הורדת העבודה המלאה בפורמט PDF
1.1MB PDF



מבוא + תמצית

הורדת העבודה בפורמט word מכווץ (zip)

הורדת העבודה בפורמט RTF מכווץ (zip)

צפייה בעבודה בדפדפן-אינטרנט רגיל

מנועי חיפוש - עבודה סמינריונית - היבטים משפטיים וכלכליים


הציון שניתן לעבודה ע"י ד"ר חביב-סגל: 95

אירית חביב-סגל: "עבודה זו ראויה להתאמה כמאמר לפרסום. אשמח להעלות אותה אל האתר האישי שלי ברשותך ובהסכמתך בלבד, כמובן".

מילות מפתח רלוונטיות עבור אקדמאים, סטודנטים ובעלי עניין:

מנועי חיפוש, גוגל, Google, אוברטור, Overture, יאהו, Yahoo, מיקרוסופט, MSN, Microsoft, פרסום מקוון, אלגוריתמים, PageRank, מדעי המחשב, Ranking, מודעות מילים, AdWords, Search Ads, קישורים עמוקים, Deep Linking, קרולר, אינדקס, מדריך אתרים, Crawler, Index, Directory, משפטים, דיני קניין רוחני, סימני מסחר, Trade Marks, חופש ביטוי, הגנת הצרכן, צרכנות, פרסום כוזב, פרסום משווה, גילוי נאות, אופטימיזציה, קידום במנועי חיפוש, SEO, Search Engine Optimization, הסוואה, Cloaking, MetaTags, Search Engines, Crawling, Search Engine ,תגי מטא, Meta Tags, קונסולידציה, מונופוליזציה, Marketing, SEM, Yahoo Search Marketing, MSN Search

Email: UriBreitman@Yahoo.com

עדכון אחרון לעמוד זה: מאי 2010