שר הטבעות - שיבת המלך - פרק שלישיהקרנה מוקדמת לעיתונאים: 10 דצמבר 2003
הפרק האחרון בטרילוגיה של טולקין הוא קולנוע כמו שרק קולנוע יכול להיות: אסקפיסטי, גדול
מהחיים, עם חוויות מעולם אחר. בניגוד לתיאטרון, מחול, ציור ומוסיקה, כאן מעפיל הסרט
למחוזות הדמיון של הספרות הטובה ביותר. הוא מצליח להמחיש חזיונות שגודלם והיקפם הוא
קשה לתיאור בקריאה פשוטה.
הגרסה הקולנועית נמשכת שלוש וחצי שעות. היא יצאה לאור בתאריך 17 בדצמבר 2003. הגרסה המורחבת (Extended Edition) תצא בפורמט DVD רק בדצמבר 2004, לקראת חג המולד, ותכלול תוספת של 40-50 דקות חיוניות. הסיבה לעיכוב היא קושי באיתור כל המשתתפים, שכבר הספיקו להצטרף לפרוייקטים אחרים בכל העולם. לאחר שקניתי במיטב כספי את הגרסה המורחבת של "שני הצריחים", אין אפילו ספק קל בליבי: שווה לוותר על רכישת הגרסה ה"רגילה" בפורמט די-וי-די, אבל בהחלט שווה להתאפק עד יציאת הגרסה המורחבת, וזאת מסיבות צרכניות, קולנועיות ואמנותיות. ראשית, הגרסה המורחבת לא עולה כל כך הרבה. שנית, היא כוללת מגוון עצום של סרטי תעודה באיכות גבוהה. שלישית, היא כוללת מגוון ערוצי קומנטרי (Commentary) של כל צוות ההפקה, ובראשם פיטר ג'קסון עצמו. רביעית, היא כמובן מכילה את הסצינות ה"מחוקות", שמשלימות הרבה 'חורים' בעלילה, ומקרבות את הסרט, אם כי במעט, אל העומק של הספר, שכבודו במקומו מונח. הסצינות המחוקות החשובות ביותר: קולו של סארומן (אייזנגארד), מאבק גנדאלף עם מלך הנאזגול, איאומר מתאבל על תיאודן המלך, סאם ופרודו מצטרפים לצבא האורקים לזמן קצר, סאם ופרודו מדברים במהלך ההתקרבות להר, בית המרפא ,פגישת פאראמיר-איאוון וחיסולו של סארומאן בפלך.
הסצינה המחוקה הבולטת ביותר בהיעדרה היא, ללא ספק, הפרק "קולו של סארומן". המכשף
הלבן-אפור, השחקן כריסטופר לי, לכוד בטירת אייזנגארד המוצפת, ופותח בדיאלוג כוחני עם
גנדאלף ופמלייתו. זאת סצינה חשובה בספר, שבה ה"רוע" חושף את ערמומיותו, את יכולתו
לסכסך, לפקפק ולנטוע פחד בלב בני אדם. והסצינה הזאת פשוט נעלמה ברובה.
חבורת הטבעת מגיעה לאייזנגארד, פוגשת את טריבירד, מוצאת במים את הפלנטיר (מעין כדור בדולח המשמש כ"וידאו-פון" בין סאורון ובין סארומן) והולכת לדרכה. מי שמכיר את הספר יודע שג'קסון נאלץ לבצע החלטה כואבת. בהודעה לעיתונות אמר ג'קסון שהסצינה תיכלל במהדורה המורחבת בדי-וי-די, וכך ידעתי על כך מראש. אבל אין ספק שהיעדרו המוחלט של סארומן מכל הפרק השלישי הוא קצת צורם. שלא לדבר על כך ששובו של סארומן בפלך, בפרקים האחרונים של הספר, גם הוא נעלם לחלוטין. ובאמת לא לגמרי ברור אם היא בכלל תופיע אפילו בדי-וי-די. נקודות הבסיס של הסרט הן: א) ממלכת גונדור ומאבק ההישרדות שלה; ב) ארגורן ועלייתו אל כס המלכות בזכות הישגיו הצבאיים ובזכות מימוש הפוטנציאל האישי שלו; ג) ממלכת רוהאן והקורבן שהקריבה; ד) פרודו, סאם וגולום בדרכם להשמיד את הטבעת בהר הגעש. שלא במפתיע, הסצינות החזקות ביותר הן גם הסצינות שהסרט נהנה בהן מיתרונות טכנולוגיים חדשניים: סצינות קרב המוניות הנשענות על תוכנות חזקות של גרפיקה ממוחשבת. סצינת המצור על מינאס טירית, טירת גונדור, היא ללא ספק האירוע הגדול והמרשים ביותר בכל הסרט כולו. אלפי אורקים, מומאקילים (פילים/ממותות/אוליפנטים), טרולים אימתניים, בליסטראות עצומות המשליכות סלעים המנפצים חומות, עדרי סוסים ולוחמים השועטים באלפיהם, כלי ניגוח הפורצים את דלת הטירה, כדורי אש המושלכים ממרחקים, והגדולים מכולם, הלא הם הנזגולים המכונפים.
האחרונים הם אחת ההברקות הגדולות של הסרט: זה פשוט מפחיד לראות את הנזגולים נוחתים
מגובה רב, תופסים בציפורניהם רוכבים וסוסים, וזורקים אותם אל האבדון. זה פשוט מצמרר
להרגיש את האימה ואת הזעזוע של האנשים על הקרקע. זו מעין רולטה רוסית של קורבנות חסרי
מגן. הנזגולים עולים, יורדים, מתקיפים, דורסים וממשיכים הלאה. לאורך כל הדרך הם צורחים
צרחות נוראיות שמחרישות את אוזני הלוחמים. פשוט נפלא.
גולום היה ההברקה הגדולה של הפרק השני. אך אני כבר מכיר אותו היטב. לכן דמותו לא
הפתיעה במיוחד, ורוב הזמן חזרה על מוטיבים קודמים. הסרט הכליל עוד דיאלוג סכיזופרני בין
גולום ובין סמיגול, בעזרת שימוש באפקט בבואה של שלולית עכורה. אבל אותי זה כבר לא ממש
ריגש. עם זאת, הדינמיקה בין השלושה סאם-פרודו-גולום מתפתחת יפה מאוד. ג'קסון מצליח
להמחיש יפה את הסכסכנות והפלגנות שמעוררים סאם וגולום במוחו של פרודו. גם הטיפול
בסצינה של "שילוב" (Shelob) העכבישה הענקית הוא מוצלח, וסצינות הקרב של פרודו וסאם איתה הן
אפקטיביות ומרגשות.
|