ביקורות קולנוע מאת אורי ברייטמן

שר הטבעות - שיבת המלך - פרק שלישי

הקרנה מוקדמת לעיתונאים: 10 דצמבר 2003

הפרק האחרון בטרילוגיה של טולקין הוא קולנוע כמו שרק קולנוע יכול להיות: אסקפיסטי, גדול מהחיים, עם חוויות מעולם אחר. בניגוד לתיאטרון, מחול, ציור ומוסיקה, כאן מעפיל הסרט למחוזות הדמיון של הספרות הטובה ביותר. הוא מצליח להמחיש חזיונות שגודלם והיקפם הוא קשה לתיאור בקריאה פשוטה.


הגרסה הקולנועית נמשכת שלוש וחצי שעות. היא יצאה לאור בתאריך 17 בדצמבר 2003. הגרסה המורחבת (Extended Edition) תצא בפורמט DVD רק בדצמבר 2004, לקראת חג המולד, ותכלול תוספת של 40-50 דקות חיוניות. הסיבה לעיכוב היא קושי באיתור כל המשתתפים, שכבר הספיקו להצטרף לפרוייקטים אחרים בכל העולם. לאחר שקניתי במיטב כספי את הגרסה המורחבת של "שני הצריחים", אין אפילו ספק קל בליבי: שווה לוותר על רכישת הגרסה ה"רגילה" בפורמט די-וי-די, אבל בהחלט שווה להתאפק עד יציאת הגרסה המורחבת, וזאת מסיבות צרכניות, קולנועיות ואמנותיות.


ראשית, הגרסה המורחבת לא עולה כל כך הרבה. שנית, היא כוללת מגוון עצום של סרטי תעודה באיכות גבוהה. שלישית, היא כוללת מגוון ערוצי קומנטרי (Commentary) של כל צוות ההפקה, ובראשם פיטר ג'קסון עצמו. רביעית, היא כמובן מכילה את הסצינות ה"מחוקות", שמשלימות הרבה 'חורים' בעלילה, ומקרבות את הסרט, אם כי במעט, אל העומק של הספר, שכבודו במקומו מונח. הסצינות המחוקות החשובות ביותר: קולו של סארומן (אייזנגארד), מאבק גנדאלף עם מלך הנאזגול, איאומר מתאבל על תיאודן המלך, סאם ופרודו מצטרפים לצבא האורקים לזמן קצר, סאם ופרודו מדברים במהלך ההתקרבות להר, בית המרפא ,פגישת פאראמיר-איאוון וחיסולו של סארומאן בפלך.

אראגורן וגנדאלף מדברים פוליטיקה - שר הטבעות שיבת המלך
אראגורן וגנדאלף מדברים פוליטיקה - שר הטבעות - שיבת המלך


הסצינה המחוקה הבולטת ביותר בהיעדרה היא, ללא ספק, הפרק "קולו של סארומן". המכשף הלבן-אפור, השחקן כריסטופר לי, לכוד בטירת אייזנגארד המוצפת, ופותח בדיאלוג כוחני עם גנדאלף ופמלייתו. זאת סצינה חשובה בספר, שבה ה"רוע" חושף את ערמומיותו, את יכולתו לסכסך, לפקפק ולנטוע פחד בלב בני אדם. והסצינה הזאת פשוט נעלמה ברובה.

עוד סצינה מחוקה - אראגורן ואיאוון נפגשים בלילה; איאוון חולמת חלום רע
עוד סצינה מחוקה - אראגורן ואיאוון נפגשים בלילה
איאוון חולמת חלום רע



מלך הנאזגול מתמודד מול גאנדלף
סצינה מחוקה - מלך הנאזגול מתמודד מול גאנדלף

 

חבורת הטבעת מגיעה לאייזנגארד, פוגשת את טריבירד, מוצאת במים את הפלנטיר (מעין כדור בדולח המשמש כ"וידאו-פון" בין סאורון ובין סארומן) והולכת לדרכה. מי שמכיר את הספר יודע שג'קסון נאלץ לבצע החלטה כואבת. בהודעה לעיתונות אמר ג'קסון שהסצינה תיכלל במהדורה המורחבת בדי-וי-די, וכך ידעתי על כך מראש. אבל אין ספק שהיעדרו המוחלט של סארומן מכל הפרק השלישי הוא קצת צורם. שלא לדבר על כך ששובו של סארומן בפלך, בפרקים האחרונים של הספר, גם הוא נעלם לחלוטין. ובאמת לא לגמרי ברור אם היא בכלל תופיע אפילו בדי-וי-די.


נקודות הבסיס של הסרט הן: א) ממלכת גונדור ומאבק ההישרדות שלה; ב) ארגורן ועלייתו אל כס המלכות בזכות הישגיו הצבאיים ובזכות מימוש הפוטנציאל האישי שלו; ג) ממלכת רוהאן והקורבן שהקריבה; ד) פרודו, סאם וגולום בדרכם להשמיד את הטבעת בהר הגעש.


שלא במפתיע, הסצינות החזקות ביותר הן גם הסצינות שהסרט נהנה בהן מיתרונות טכנולוגיים חדשניים: סצינות קרב המוניות הנשענות על תוכנות חזקות של גרפיקה ממוחשבת.


סצינת המצור על מינאס טירית, טירת גונדור, היא ללא ספק האירוע הגדול והמרשים ביותר בכל הסרט כולו. אלפי אורקים, מומאקילים (פילים/ממותות/אוליפנטים), טרולים אימתניים, בליסטראות עצומות המשליכות סלעים המנפצים חומות, עדרי סוסים ולוחמים השועטים באלפיהם, כלי ניגוח הפורצים את דלת הטירה, כדורי אש המושלכים ממרחקים, והגדולים מכולם, הלא הם הנזגולים המכונפים.

הקרב בשדות פלאנור והמומאקילים של בני הדרום
הקרב בשדות פלאנור והמומאקילים של בני הדרום

האחרונים הם אחת ההברקות הגדולות של הסרט: זה פשוט מפחיד לראות את הנזגולים נוחתים מגובה רב, תופסים בציפורניהם רוכבים וסוסים, וזורקים אותם אל האבדון. זה פשוט מצמרר להרגיש את האימה ואת הזעזוע של האנשים על הקרקע. זו מעין רולטה רוסית של קורבנות חסרי מגן. הנזגולים עולים, יורדים, מתקיפים, דורסים וממשיכים הלאה. לאורך כל הדרך הם צורחים צרחות נוראיות שמחרישות את אוזני הלוחמים. פשוט נפלא.


גם המומאקילים, פילים ענקיים, כמו ממותות, זוכים לדקות נדיבות, והרבה אקשן מכל הכיוונים. הקרב הנואש של פרשי רוהאן בבני הדרום מתועד יפה, ומגיע לשיא באחת מסצינות הפעולה המרשימות ביותר של לגולאס בכל הטרילוגיה: הוא עולה על פיל, מטפס לפיסגה, מצליח להשמיד את כל צוותו ואז להרוג את הפיל על ידי יריית גוש חיצים לראשו. הקהל מחא כפיים, ובצדק.


סצינה מבריקה נוספת היא הבערת מדורות האזעקה בכל רחבי ממלכת גונדור וסביבתה. אחד ההוביטים )פיפין( עולה אל מגדל הטירה ומצליח להדליק בכוחות עצמו את הלהבה המודיעה על מצב חירום. בזכות ההוביט הקטן, הולכת המצלמה עם מסוק וטסה בכל רחבי ההרים, כדי לראות עוד ועוד מדורות מובערות. כך מזעיקה גונדור את רוהאן לעזרתה. המראה של המדורות המובערות על קצות ההרים הוא פשוט קולנוע טהור. קצת חבל לדעת שחלק גדול מדמויות המשנה, דהיינו שבטים נוספים של בני-אדם לוחמים, פשוט לא הופיעו, כנראה מתוך מחשבה ש"הצופים לא יצליחו לקלוט דמויות חדשות בשלב זה של הסרט". בספר נוספות דמויות חדשות כמעט כל הזמן.


הסרט מנסה להתמקד, בין השאר, גם בדמותו של דנתור, השליט הפאתטי הנוכחי של גונדור. דנתור מתאבל על מות בנו בכורו, בורומיר הגיבור, ומתאכזר לבנו הצעיר -- ולדעת הסרט, גם חכם יותר -- פראמיר. הבעיה היא שדמותו כל כך קיצונית ובזויה עד שהצופה פשוט מתעב אותו בלי להזדהות עם כאבו. דנתור מנסה להבעיר באש את פראמיר שחזר פצוע מן הקרב, אבל לא מת, והסצינה הזאת חלשה למדי למרות נוכחותם של גנדאלף ופיפין.


הבמאי פיטר ג'קסון מנצל את הפרק השלישי בטרילוגיה כדי ללמד אותנו פרק במדעי המדינה: איך אמור להתנהג מנהיג טוב, וכיצד נכשל מנהיג רע. דנתור מביא לנו שיעור מזורז בניהול גרוע של העם. ארגורן הוא כל מה שהיינו רוצים לראות במלך.

דנתור - דוגמה קלאסית למנהיג מושחת וחסר כריזמה
דנתור - דוגמה קלאסית למנהיג מושחת וחסר כריזמה

גולום היה ההברקה הגדולה של הפרק השני. אך אני כבר מכיר אותו היטב. לכן דמותו לא הפתיעה במיוחד, ורוב הזמן חזרה על מוטיבים קודמים. הסרט הכליל עוד דיאלוג סכיזופרני בין גולום ובין סמיגול, בעזרת שימוש באפקט בבואה של שלולית עכורה. אבל אותי זה כבר לא ממש ריגש. עם זאת, הדינמיקה בין השלושה סאם-פרודו-גולום מתפתחת יפה מאוד. ג'קסון מצליח להמחיש יפה את הסכסכנות והפלגנות שמעוררים סאם וגולום במוחו של פרודו. גם הטיפול בסצינה של "שילוב" (Shelob) העכבישה הענקית הוא מוצלח, וסצינות הקרב של פרודו וסאם איתה הן אפקטיביות ומרגשות.


אבל חכו, זה לא נגמר: אסור לשכוח את ארגורן ומאבקו באימת המוות, כשהוא הולך לגייס את עזרתם של רוחות דמרהיל. אלו בני-אדם שבגדו באיזילדור, ולמרות שמתו, איזילדור קילל אותם בחיי-זומבי עד שיחזירו את חובם על הבגידה. בניגוד לספר, שלמיטב ידיעתי לא טיפל כהלכה במסעו של ארגורן אל המתים-חיים הללו, הסרט משכיל לשרטט את כל רוחב היריעה, להסביר כיצד הוצף שדה הקרב של גונדור בגדודים של זומבים אימתניים, וכיצד הצליח ארגורן בתושייתו כולל חרבו, נארזיל, שחושלה בשנית והובאה אליו על ידי אלרונד בכבודו ובעצמו, לשכנע את הזומבים שהוא יורשו של איזילדור.


לא אזניח את איאוון (Eowyn), השחקנית מירנדה אוטו, שעדיין מאוהבת בארגורן, אבל זוכה לאכזבה גדולה כאשר ארגורן מודיע לה שהוא לא יכול להחזיר לה אהבה והולך לזומבים. היא עוברת למצב של "ייאוש התאבדותי", והולכת לשדה הקרב בידיעה ברורה שאין לה יותר מה להפסיד. כצפוי, ההתמודדות שלה על מלך הנזגול היא מרגשת ומרשימה. הסרט מתאמץ לבנות עומק ואמינות לדמותו של מלך רוהאן, תיאודן, השחקן ברנארד היל, וכאשר הוא מת, אני לפחות הרגשתי צער רב על מותו של אדם מרשים והוגן.


מה יכול אדם לבקש עוד מסרט? יש כאן הרפתקאות, דרמה, רומנטיקה, יופי, פחד, אימה, הומור, חוכמה, פאר, גועל, רוע, טוב, הכל בעצם. הסרט מנסה להסביר איך צריך להתנהג מלך, אין זוכה אדם לגדולה פוליטית, ומה היקף )וכובד( אחריותו של מלך כלפי נתיניו. בניגוד למסר שניסה טולקין להעביר בספרו, לפיו אצולה היא אלמנט שעובר בדם ובירושה, ג'קסון מעניק מסר הרבה יותר מודרני ומתקבל על דעת: פוליטיקה של הישגים ומופת.


ארגורן מגיע לכס המלכות לאחר שהוכיח שהוא מסוגל להנהיג אנשים גם בעיתות מצוקה, שהוא איננו שיכור כוח בניגוד לדנתור הכושל, שהוא לוחם מעולה, שהוא תמיד צועד בראש (אחריי!), שיש לו תושיה, חשיבה מקורית, יכולת אסטרטגית, ראיה טובה של שדה הקרב, יחסי אנוש מצויינים וגם נסיון רב. עלייתו הפוליטית איננה תוצאה של זכויות אריסטוקרטיות.


אני מחכה בקוצר-רוח לגרסת הדי-וי-די. אני רוצה לראות עוד ועוד מהעולם המופלא הזה שנקרא שר הטבעות. זה נכון שהספר לא מושלם, וגם הסרט בגרסתו הקולנועית הקצרה-יחסית שיטחי מעצם טבעו, אבל החזיון הוא פשוט פנטסטי במובן העמוק, המספק והחד-פעמי של המילה.

יש הטוענים כי סאורון מתחבא מאחורי הלינק הזה