ביקורות קולנוע מאת אורי ברייטמן

כוח משיכה

Gravity

ארה''ב / אנגליה 2014
בימוי: אלפונסו קוארון

הפקה ותסריט: אלפונסו קוארון, דיויד היימן, יונס קוארון

משתתפים: סנדרה בולוק, ג'ורג' קלוני

אורך: 91 דקות


'כוח משיכה' הוא לא רק סרט מדע בדיוני מהמם בתלת-מימד. הוא יכול להתפרש בקלות בתוך יצירה סמלית על תהליך הלידה, על כל שלביו. הבמאי אלפונסו קוארון, שגם היה שותף לכתיבת התסריט, עיצב במתכוון את הסרט כך שיכלול שכבה נוספת של משמעות קיומית.

 

בראשית הסרט, אנו רואים חלל עצום שבו דמויות זעירות, הדומות מאוד לתאי-זרע המרחפים בתוך נרתיק הנקבה, מחפשים את דרכם. גיבורת הסרט, דוקטור רייאן סטון (אותה מגלמת סנדרה בולוק), עוברת בתסריט תהליך נפשי, שאותו אפשר לדמות ליצירתם של חיים חדשים.

 

בתחילת הסרט, נדמה שהגב' סטון היא רק בורג במכונה. היא עושה מה שנדרש ממנה, לא יותר מזה. ההתנהלות היא קפואה, ממושמעת, ללא אופי וללא כיוון מוגדר. המשימה מתבצעת ללא דחיפות מסוימת. אך כאשר מגיע הרגע שבו מתברר כי התרחשה תאונה חריגה - כל הדמויות מתחילות לנוע מתוך דחף הישרדותי.

 

כפי שהזרע צריך לעשות דרך ארוכה עד שהוא מגיע אל החצוצרה, שם הוא פוגש את הביצית ומפרה אותה - כך סטון, האסטרונאוטית, מגלה שהזרעונים המתחרים הולכים ומאבדים את יכולתם לשרוד. היא נותרת כמעט היחידה במירוץ, במסעה אל הביצית - שבסרט זה היא תחנת החלל הבינלאומית (ISS), שם מחכה ה'סויוז', שהיא סוג של רחם בו שוהה העובר.

 

במאבקה לחיים, דוקטור סטון נאלצת לראות כיצד תא-זרע מתחרה, האסטרונאוט מאט קובלסקי (השחקן ג'ורג' קלוני בהופעה משעשעת), מגלה שהוא אינו יכול להשלים את המסע, ופורש אל מותו. בעזרת יכולת ריחוף וירטואוזית, עקשנות ונחישות - היא מצליחה איכשהו לחדור אל תחנת החלל, ומשם אל הסויוז.

 

בניגוד לכל הסיכויים, מצליחה סטון להשתחל אל תחנת החלל, שם היא מרחפת, חסרת-משקל, בדיוק כמו עובר ברחם. אנו בשלב ההריון עכשיו, והוא לא הולך להימשך תשעה חודשים, אלא דקות ספורות. סטון העוברית אמנם נהנית מן המנוחה, אך מהר מאוד היא מגלה שזמנה קצוב. היא נאלצת לעזוב את תחנת החלל ולהתכונן לתהליך הלידה עצמו, שהוא כואב, מסוכן ומלחיץ ביותר.

 

כוח משיכה - כמו עובר בתוך רחם
כמו עובר ברחם

כוח משיכה
כוח משיכה - תהליך ארוך של יצירת חיים

 

סצינת הייאוש המרכזית בסרט, שבה סטון כמעט מתאבדת בתוך הסויוז, היא גם הנקודה שבה העובר כמעט 'מאבד דופק'. תהליך זה, של 'ירידת דופק', מעיד על מצוקה עוברית. אך דחף אבולוציוני חזק דוחף אותו, אולי בניגוד לרצונו, להתחיל את תהליך הלידה ולהיפלט החוצה.

 

השלב שבו הסויוז יוצאת לדרך אל עבר כדור הארץ, הוא גם זה המזכיר מאוד את כאב הצירים שלפני הלידה. החללית טסה במהירות גבוהה מאוד, שורפת ובוערת (כפי שיולדות רבות חשות כאב שורף בזמן צירים), בעוד דוקטור סטון מוצאת את עצמה בלחץ עצום, ואולי גם בסוג של כאב קיומי, בתוך תהליך שאין בו דרך חזרה.

 

כאשר דוקטור סטון נוחתת בתוך אגם, ברור לגמרי שהיא צריכה לצאת מתוך הרחם כדי להישאר בחיים. זהו שלב 'ירידת המים', בדיוק כמו עובר המגלה כי הוא צריך לנשום בכוחות עצמו כאשר הוא נפלט מאימו.

 

סטון 'נולדת' בתוך אותו אגם, במצב של תינוק בן יומו, הנושם לראשונה. היא שוחה החוצה בכוחותיה האחרונים, ואז זוחלת על החול הרטוב, ממש כמו תינוק שרוכש את יכולות הזחילה. במאמץ מיוחד היא מצליחה להתרומם על רגליה, בדיוק כפי שתינוק לומד לעמוד - ומשם עושה את צעדיה הראשונים בעולם.

 

לאורך 'כוח משיכה', ברורים מאוד השלבים השונים: התחלת הפרייה כתא-זרע בעל 'זנב' ארוך, שחייה לכיוון ברור בנסיון להגיע אל היעד - ואז קליטת הזרע ברגע ההפרייה, כאשר הביצית (תחנת החלל) נפגשת עם הזרע. בשלב זה דוקטור סטון כבר לא נראית כמו 'זרע' לבן, אלא כעובר רדום (שלב ההריון). תהליך ההירדמות מסתיים כאשר התאוצה והאש יוצרים היסטריה (צירים), והמפגש עם המים ('ירידת מים') הוא ללא ספק נקודת-מעבר בין סיום שלב העובר והתחלת שלב הינקות.

 

במקביל למישור הסמלי, 'כוח משיכה' מתאר תהליך נפשי של התעוררות ותשוקה לחיים. סטון, שחוותה אובדן משתק, מגלה מחדש את כוחות החיים שבה. היא מתחילה את הסרט כשהיא מודחקת, מעוכבת, כמעט משותקת. בהדרגה היא רוכשת מחדש את הדחפים הבסיסיים ביותר שעוזרים לה לשרוד, להתעצם, להילחם ולנצח.

 

אפילו שמו של הסרט - 'גרוויטי' באנגלית - הוא רב-משמעי, למעשה. מלבד הפירוש המדעי (כוח משיכה), יש לו כמה משמעויות לשוניות נוספות: 'גרוויטי' היא גם חוּמרָה, רצינות, חשיבות גורלית, כובד-ראש - ואפילו תהליך של 'הרצנה', תהליך שבו אדם מבין את רצינותו וחשיבותו של אירוע בחייו. לפיכך, התהליך שעוברת סטון הוא של הכרה בגורליות מצבה - יציאה ממצב של פסיביות לאקטיביות, חוסר-מודעות למודעות, אולי אפילו התחלת החיים.

 

כאשר המישור הפסיכולוגי והמישור הסימבולי מתפתחים במקביל על ציר הזמן, על רקע האפקטים החלליים וצילום התלת-מימד, התוצאה כמובן מרהיבה ומרגשת עוד יותר. אנו מלווים בהתפעמות את התהליכים הגופניים, הנפשיים והסמליים של דוקטור סטון - מתא-זרע חסר חשיבות המרחף בחלל, דרך עובר מהורהר ומיואש - ועד ההתלהבות האדירה של הלידה והיציאה לחיים אמיתיים.

 

לסיכום, "כוח משיכה" הוא לא רק סרט-חלל המתמקד בדמותה של אסטרונאוטית אמיצה - אלא גם פועל במישור הסימבולי, כיצירה אמנותית המתארת תהליך מדויק של תא זרע המפרה ביצית, הופך לעובר ברחם, משלים את ההריון ואז נפלט החוצה אל החיים, כתינוק הלומד לנשום, לזחול, לעמוד וללכת.

כוח המשיכה ייקח אתכם לביקורות קולנוע נוספות