ביקורות קולנוע מאת אורי ברייטמן

אווטאר

Avatar

ארה''ב-בריטניה 2009

בימוי, הפקה, תסריט, עריכה: ג'יימס קמרון

משתתפים: סאם וורת'ינגטון, זואי סלדנה, סיגורני ויבר, מישל רודריגז, ג'ובני ריביסי

מוסיקה: ג'יימס הורנר

אורך: 161 דקות (170 דקות בגרסה המורחבת)


'אווטאר' הוא אחד מסרטי הקולנוע המצליחים ביותר של כל הזמנים. בזכות תסריט מעולה, סיפור אהבה סוחף, מסר אוניברסלי של חירות, בימוי מושקע והפקה תלת-מימדית מושלמת, הוא זכה לתגובה בינלאומית חסרת תקדים. תקציב של רבע מיליארד דולר זכה להכנסות של כ-2.8 מיליארד דולר עד היום. הוא זכה באוסקרים, גלובוסים וסאטורנים (פרס סאטורן לסרטי מדע בדיוני). מעטים צופי הקולנוע שלא זכו לחזות בו.

 

קל להזדהות עם לוחמי חופש
אווטאר - קל להזדהות עם לוחמי חופש

 

היכולת הנדירה של 'אווטאר' לבדר, לחנך ולהדהים בו-זמנית היא הישג שקולנוענים מעטים מגיעים אליו. ג'יימס קמרון, במאי אובססיבי ובעל חזון ענק, הצליח למנף את ההצלחה הבינלאומית של 'טיטאניק' כדי להביס את שיאי המכירות של עצמו. 'אווטאר' הוא הרפתקה ויזואלית חדשנית, רומנטית ומהממת-חושים. למרבה הפלא, דווקא נרטיב אנטי-אמריקני ואנטי-אימפריאליסטי הצליח לכבוש את ארה"ב, את שאר מדינות המערב ולזכות גם בקהלים שעוינים את המערב.

 

הסיפור הבסיסי פשוט: האמריקאים פולשים לכוכב פנדורה כדי להשיג מחצב יקר-ערך, ותוקפים את השבטים הילידיים (ה'נאבי') של פנדורה כדי לגרשם משטחיהם. לרוע מזלם של האמריקאים, סוכן כפול בשם ג'ייק (חייל נכה שחדר לשבט בעזרת טכנולוגיות הכלאה גנטית ושליטה מרחוק) התאהב בנייטירי, בת השבט, ולמעשה 'מחליף צד' עד שהוא מסייע להם לגרש את הפולשים.

 

העלילה של 'אווטאר' מהדהדת סיפורים היסטוריים דומים, כמו אלו של האינדיאנים באמריקה, האפריקאים ומלחמתם בקולוניאליזם האירופאי, ולמעשה כל עם בכדור הארץ שזוכר עדיין כיצד חי תחת כיבוש זר. התסריט של קמרון העניק לילידים יתרון גובה משמעותי (3 מטרים) המתרגם את עצמו גם לכוח פיזי ומהירות תנועה. בהתאמה, המלחמה האצילית של שבט ה'נאבי' זוכה לאהדתנו כצופים בעיקר בגלל היופי הויזואלי הנדיר של כוכב פנדורה, על כל יושביו; אך גם בגלל התנהגותם המוסרית והמכובדת של בני השבט אל מול הציניות והדורסנות של הכובשים האמריקאים. גם מוטיב הבגידה של גיבור הסרט, בתהליך קשה של עריקה מצבאו וחזרה-בתשובה תוך 'התגיירות' מלאה, זוכה לטיפול רגיש ובלתי-מתנצל.

 

מעבר להיותו סרט יפהפה ומושך את העין, 'אווטאר' נחשב כיום לאבן-דרך בתהליך התבססותו של הקולנוע התלת-מימדי. קמרון הצליח להצדיק את חשיבותו של התלת-מימד בעזרת טכנולוגיות אנימציה ממוחשבת פורצות-דרך. למעשה, מדובר בחדשנות סינמטוגרפית שהפכה לקלאסיקה במהירות-שיא. אולמות הקולנוע בעולם המערבי פתחו בתהליך מואץ של תלת-מימדיזציה, אחרי המהפך של 'אווטאר' שמשך אליהם גדודי צופים חדשים בעלי תשוקה למשקפיים שחורים. ארבעה סרטי-המשך ל'אווטאר' צפויים להגיע לאולמות הקולנוע במהלך 2020, 2021, 2024 ו-2025.

 

רצה הגורל והסרט 'אווטאר' יצא לאקרנים בדיוק בתקופה שבה ארצות הברית פלשה לעירק ועשתה בה שמות. העובדה שעירק היא מדינה עשירה בנפט, כמו המדינות שמסביבה (סעודיה, איראן, כוויית ושאר מדינות המפרץ הפרסי), הפכה את 'אווטאר' ליצירה אמנותית המותחת ביקורת קטלנית על תאוות הבצע האינסופית של מעצמות המערב. הדרך המנוולת שבה כוח צבאי מתורגם לשליטה על מחצבים ומשאבים, נתנה רוח גבית חזקה ל'אווטאר', שנהנה מכך שנמלט מכדור הארץ ובחר לגולל סיפור על כוכב רחוק, בו האקלים שונה, כוח המשיכה שונה, הגודל הגופני שונה והמאזן הצבאי בלתי צפוי.

 

הצופה ב'אווטאר' מתחיל את הטיסה שלו אל כוכב פנדורה כשהוא מזדהה עם מצבו הקשה של ג'ייק, חייל המארינס הנכה. ככל שהעלילה מתקדמת, הולך הצופה ומתנכר לצבא האמריקאי. כל דקה מקרבת אותו יותר ויותר אל הטבע הפנדורי, שבטי ה'נאבי' היפים, הגישה האנתרופולגית של דוקטור גרייס אוגוסטין (בגילומה של סיגורני וויבר), ובאופן בלתי נמנע - אל סיפור האהבה הלוהט בין ג'ייק ונייטירי. 'אווטאר' מהדהד סיפורים קולנועיים כמו 'פוקהונטס', אבל מאחורי הקלעים מסתתרת תסמונת ויאטנם (התבוסה האמריקאית הנצחית), כאשר העולם המוסלמי יראה בו הצדקה ללוחמת המוג'הידין של האפגנים כנגד הסובייטים, למשל.

 

לסיכום, "אווטאר" הוא אולי סרט התלת-מימד החשוב ביותר בהיסטוריה עד כה. השימוש המזהיר בטכנולוגיית מושן קאפצ'ר מהפכנית הצטרף לסיפור מעורר השראה על מאבק בכיבוש וניצחון החירות. הכובשים נשלחים מובסים חזרה לכוכב הגוסס שלהם, בעוד השבטים הילידים חוגגים את נצחונם הכואב, ופונים לשיקום 'עץ הבית' הפגוע. מעניין מאוד לראות כיצד יצליח ג'יימס קמרון לשחזר את ההישג בסרטי-ההמשך שיפיק בשנים הקרובות.

אנחנו עוזבים את פנדורה ושבים אל העמוד הראשי