גלובס
מדריך להתאבדות עסקית במנועי חיפוש
כך לא תעשה: תריסר אנטי-טיפים שיווקיים להחמצת לקוחות פוטנציאלים המחפשים אחריך באינטרנט
מאת: אורי ברייטמן 21/9/2006

1. בנה אתר פלאש מרהיב שאותו מנועי חיפוש לא יודעים לקרוא

בשביל מה ללכת לפי הכללים ולבנות אתר נגיש, קריא ונוח לסריקה של מנועי חיפוש? תמיד עדיף לפנות אל סטודיו של מומחי עיצוב גרפי מגניבים בלי הבנה של האקולוגיה האינטרנטית, לבקש מהם אתר יפהפה על טהרת ה"פלאש", וכך למנוע מכל הגולשים להשתמש בו בצורה מועילה ויצירתית. יש כמה הולכי-רכיל המדווחים כי מנועי חיפוש שונאים פלאש, אבל אתה למדת להתעלם מן הטענות המפותלות הללו, ולהיכשל בכוחות עצמך.


2. אל תיתן קישור לאף אחד אחר

אתה מלך האינטרנט. בנית אתר שכמוהו טרם נראה, ואין כמוך בעולם. אינך צריך לשתף פעולה, לפרגן, להחמיא, לעזור או להתייחס לאתרים אחרים. אתה לבד בכדור הארץ, וכל שאר האתרים אינם ראויים להיכנס אל מדור 'קישורים' מיותר. גם אין שום טעם לסייע לגולשים שלך להגיע מהר יותר לאתרים רלוונטיים המציעים מידע נוסף על התחום בו אתה עוסק. לפי אותו הגיון, גם אין שום סיבה להבריח החוצה לקוחות בזמן שהם משוטטים באתר העסק שלך - הם עוד עלולים לא לחזור!


3. אל תיתן לגולשים אפשרות להגיב, להשתתף, להשתמש ולהביע דעה


אתה יודע יותר טוב מן הגולשים. אתה חכם יותר, מנוסה יותר, בוגר יותר. לא בנית אתר בשביל לעודד אינטראקציה, סינרגיה, סימביוזה ועוד כמה מילים לועזיות של פלצני הייטק המשוטטים עם לפטופים בבתי הקפה של הרצליה פיתוח. לשיטתך, אף אחד לא קולט שאם נותנים במה לגולשים, הם עוד עלולים לרוץ לספר לחבר'ה - ואז האתר עלול לקרוס בגלל עודף מבקרים, רחמנא ליצלן.


4. אל תקשיב להוראות של קונסורציום האינטרנט (W3C)

למה מי הם החבר'ה הממושקפים האלה? למה שתקשיב לאוסף של טכנוקרטים באירופה עם נסיון של עשרות שנים בתחום מדעי המחשב, הסמנטיקה, המתמטיקה והמידענות? אתה לא צריך לקרוא את ההמלצות שלהם, את התקנים שלהם, את ההדרכה שלהם ואת המסקנות המחקריות שלהם. אחרי שהבן שלך הדריך אותך באינטרנט במשך 22 דקות רצופות, אף מומחה אינטרנט עם שם מוזר באנגלית לא יסביר לך איך לבנות אתר לפי סטנדרטים בינלאומיים שהוכיחו את עצמם שוב ושוב.


5. אל תתקין תוכנת סטטיסטיקה כדי ללמוד איך מתנהגים הגולשים באתר שלך

הדבר האחרון שאתה צריך זה להבין מה הולך באתר שלך. עד עכשיו עבדת "על עיוור" ולא נתת לעובדות לבלבל אותך. המידע הסטטיסטי היבש והפשוט הזה עוד עלול לדרוש ממך לעבור על טבלאות, מספרים ומגמות. אם תבין מה הולך טוב ומה נכשל אצלך באתר, יש חשש כבד שתיאלץ לעבוד עליו עוד קצת כדי להשתפר. אם תבין את ההבדל בין דפים נצפים ובין מבקרים ייחודיים, יש אפילו סכנה שתוכל להרוויח מן האתר יותר כסף, למשוך יותר לקוחות ולהפוך אותו לסיפור הצלחה אמיתי. וזה תמיד גרם לך להזיע במיטה כל לילה.


6. אל תיתן כותרת ברורה לכל עמוד באתר

המון אנשים מנסים להסביר לך ש"מטא טייטל" זה דבר חשוב, אבל עד היום לא השתכנעת שזה באמת מצדיק את ההשקעה בזמן ובכסף. מישהו זרק לך במסדרון את המילה "אופטימיזציה במנועי חיפוש", אבל זה נשמע כמו שם של מחלה. אחרי הכל, אם אתה לא טורח להבין משהו, סימן שהוא אכן זניח. הכותרת הלבנה-כחולה הזאת שמצד שמאל למעלה, בדפדפן שלך, לא נראית מרשימה במיוחד. כן, אתה יודע שזה הדבר הראשון שהמחפשים רואים בדף תוצאות החיפוש, אבל יש לך דברים יותר דחופים לעבוד עליהם השבוע: כמו, למשל, להבין למה האתר שלך לא מתרומם, ולמה הגולשים לא מוצאים אותו בכלל.


7. דאג לכתובות ארוכות, מסובכות ובלתי-מילוליות לכל עמוד באתר

תמיד חלמת על כתובות-אינטרנט באורך של פקק בנתיבי איילון. אם הקישור לעמוד מסוים באתר שלך "נשבר" לשתיים-שלוש שורות, אתה בעננים. ואין כמו התחושה המשכרת שמציפה אותך כאשר אתה מקבל בדוא"ל קישור שנראה כמו תאונת דרכים דיגיטלית, מלא בסימנים לא-ברורים, סדרות מספרים אינסופיות, סימני שאלה ואחוזים מבלבלים. אתה לא רואה הרבה טעם בקביעת שם קצר וקולע לכל עמוד באתר. אתה יודע מה? אתה צודק במאה אחוז: שיחפשו אותך בנרות, הגולשים העצלנים האלה מהאינטרנט. אתה לא עובד בשביל המפונקים האלה.


8. אל תאפשר לגולשים לחפש בתוך האתר שלך

הגישה שלך פשוטה: מי שלא מצליח למצוא משהו באתר שלך, כנראה לא ראוי לו. ומי שלא יודע לנווט בתוך התפריט המקסים שעיצבת אתה כבר תראה לו באדיבות את הדלת החוצה, לאתרים אחרים. לא יעזור כלום, אתה יודע היטב שאין לך צורך בשום מנוע חיפוש פנימי לאתר. הגולשים יצטרכו לעבור סדרת-חינוך מפרכת כדי להתמודד עם מבוך הקישורים שבנית במשך חודשים ארוכים. מגיעים לך הררי שבחים על כך שהתעלמת במשך שנים מן האזהרות של אשפי שימושיות ("יוזביליטי" בלעז) ברשת: מנוע חיפוש פנימי זה בולשיט, והגיע הזמן שכל הלקוחות שלך יפנימו את המסר, בדרך הקשה והכואבת ביותר שניתן להעלות על הדעת.


9. עדכן את האתר שלך פעם ברבעון, לכל היותר

אתר זה לא עיתון, ואין צורך להתפרע יותר מדי עם עדכונים שוטפים מסביב לשעון. השיטה הטובה ביותר, לדעתך, היא לאגור את כל השינויים במשך כמה חודשים, ואז להפציץ ב"בום" אחד את כל המדורים והעמודים בתוכן חדש. זו שיטה גאונית שאתה עומד לרשום עליה פטנט, אם יהיה לך זמן בסופשבוע. בכל אופן, אתה לא רואה את התועלת בעדכון שוטף של תכנים, בלי קשר לשמועות העקשניות על כך שכל מנועי החיפוש הגדולים מתאימים את תדירות הביקורים באתר לקצב עדכון התכנים שלו.


10. אל תוסיף מפת אתר כדי להקל על ניווט

התפריט שבנית הוא יצירת מופת אדריכלית שצריכה להיכלל בבחינות הכניסה של כל בית ספר למדיה דיגיטלית. כל בני משפחתך כבר החמיאו לך על האתר הססגוני שהעלית השבוע לרשת. לכן אתה לא מתכוון להאזין לאף אחד שיגיד לך לעבוד כמה דקות על מפת אתר פשוטה עם קישורים פשוטים. לא בשביל זה המציאו את האינטרנט. מפות זה בשביל ניווט בשדה הקרב, לא בשביל שיווק באינטרנט. אם מנועי חיפוש מסתבכים עם היררכיית מידע עקומה שהוצאת תחת ידיך, שיילכו לחפש את החברים שלהם בוול-סטריט.


11. דרוש שם וסיסמה מן הגולשים כדי לקרוא תכנים ולהשתמש בשירותי האתר

עצור סיסמה. גבול לפניך. מצטערים, נא להירשם. בשביל לקרוא את העמוד הזה, אתם חייבים להצטרף ולספק לנו את כתובת הדוא"ל שלכם. לפי דעתך, זאת עסקה נהדרת: אתם מבזבזים זמן בהקלדת נתונים, מוותרים על פרטיות ומסתכנים בערימות של דואר-זבל -- תמורת הבטחה מעורפלת לקבל משהו מעניין מאתר בו ביקרתם בפעם הראשונה. ובשביל להוריד את המסמך המעניין הזה, אתה רק מבקש מן המבקרים למסור מספר תעודת זהות וטלפון בבית. מה כבר ביקשת? ולאן בורחים הגולשים? ולמה נשארת לבד בעולם?


12. אל תבקש מאף אחד להוסיף קישור לאתר שלך


אתה לא צריך טובות. לא נולדת אתמול, ותמיד הסתדרת לבד. באינטרנט, גולש לגולש זאב - וזה מסר שאתה מוכן לחתום עליו בעיניים עצומות. לכן אין סיכוי, ולו קלוש, שתשפיל את עצמך בכתיבת דוא"ל לבעל אתר אחר, ותבקש ממנו קישור לאתר שלך. יש לך שתי טיפות אחרונות של כבוד עצמי, והתחנונים האלה ("לינק, בבקשה, אדון!") לא הולמים את מבנה האישיות הגאה שלך. אחרי הכל, מה התועלת שתצמח לך מביצוע קישוריות הדדית? קצת יחסי ציבור באינטרנט? גולשים חדשים? מבקרים נאמנים? לקוחות אסטרטגיים? שותפים עסקיים? מוניטין ארוך-טווח? רווחים נאים? בשביל מה לעבוד כל כך קשה עבור קישור אחד, כחלחל, קטן ואומלל אל האתר שלך? שיעזבו אותך במנוחה. לילה טוב ובהצלחה.



* אורי ברייטמן הוא מנהל תחום שיווק במנועי חיפוש בחברת TBWA\DIGITAL




מאמר זה מאת אורי ברייטמן פורסם באתר גלובס בתאריך 21 ספטמבר 2006

חזרה לאתר של אורי ברייטמן