Uri Breitman Manifesto

דוט-קום זה מה זה לא זה

מספר כתובות האינטרנט בתחום הדוט-קום הולך ומצטמצם. הגיע הזמן לפרוץ לאיזורים חדשים. שם המשחק הוא פילוח, ואפשר לנצל לצורך העניין כמה איים נידחים בעולם

מאת: אורי ברייטמן (09/03/2000)


בכל שבוע קונים אזרחי העולם 300 אלף כתובות אינטרנט (דומיינים) חדשות. כיום ישנם 13 מליון דומיינים בשימוש. תעשיית הדוט-קום הגיעה למצב של אבסורד. הדומיין www.year2000.com הוצע למכירה תמורת 10 מליון דולר, והביס את השיא הקודם של www.business.com שהגיע `רק` לשבעה וחצי מליון. ברור שהמצב הנוכחי לא יכול להימשך.

 

משה.קום, שלמה.קום, עוזי.קום - למה שנסכים לחיים משעממים כל כך? האם נגזר עלינו להיות חלק מעולם שבו כולם דומים? האם אין שם שיבטא את אופיינו האמיתי? ובכן, יש.

 

עכשיו מועדות פנינו אל עבר העולם הגדול. לא `הכפר הגלובלי`, שמתקיים בין עמק הסיליקון לכפר שמריהו: אנו נוסעים רחוק יותר, אל המדינות שקמו בוקר אחד וגילו שמישהו בארה"ב החליט לתת להן סיומת (טובה או רעה) שרירותית. מדובר ב-TLD, קיצור של "טופ לבל דומיין".

 

בטיול הוירטואלי הבא נמצא את מדינת נתניהו, מולדת הדיסקים, מרכז הטלוויזיה העולמי, ארץ ה`לא`, צומת הרחובות הגלובלי ומוקד העלייה לרגל של המזגנים. ונפתח, כמובן, בתחום המדיני.

 

www.hayde.bb

לא הצליח בישראל? אולי כאן יש לו סיכוי. מדינת ברבדוס, שזכתה לסיומת הפופולרית `ביבי` מורכבת מרבע מליון תושבים וממוקמת בקריביים. לקראת הקאמבק הפוטנציאלי של נתניהו, יש ליזמים ישראלים זריזים הזדמנות פז להקמת אתר פוליטי חדש.

 

www.102.fm

בלילה אחת הפכה מיקרונזיה מחביבת ישראל באו"ם למעצמת רדיו עולמית. הסיומת `אף-אם` היא בעלת פוטנציאל בלתי-מבוטל. חמישה איים קריביים בשליטת הולנד זכו לסיומת AM הנחשבת-פחות, כמובן.

 

www.want.ad

אנדורה, נסיכות זעירה הממוקמת בין ספרד לצרפת, היא מעתה מלכת המודעות, בעיקר מודעות הדרושים.

 

www.iwill.cu

זוהי קובה, שהפכה לפתע לחביבת אתרי ההכרויות והפגישות ברשת. אפשר ללכת על המודל החיובי של `סי-יו` ואפשר גם להפגין אנטי-סוציאליות, ולקחת לתמיד את www.idontwant2.cu.

 

www.buy.cd

הרפובליקה של קונגו, השקועה בעוני רוב ימות השנה, יכולה להיות חלק מאימפריית הקניות המקוונת. רוצים לקנות דיסקים? אולי תפנו בקרוב דווקא לקונגו.

 

www.m.tv

טובאלו - (Tuvalu) - תשעה איים אומללים בגודל 26 קמ"ר הכוללים עשרת אלפים בני-אדם בסך הכל. פתאום כל תחנות הטלוויזיה בעולם מתעניינות בה. אכן, סיומת אטרקטיבית, גם לערוץ שתיים שלנו.

 

www.takeyou.to

את זה כבר מכירים רבים. ממלכת טונגה, קבוצה של 169 איים בדרום-מערב האוקיינוס השקט, לא הבינה את הפוטנציאל בסיומת שלה. קבוצת יזמים הולנדית זריזה קפצה על ההזדמנות בשנת 1997 ופתחה לכל דורש את surf.to go.to fly.to snap.to jump.to welcome.to move.to get.to zip.to ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם.

 

www.gohome.et

האינטרנט הצליח לקשר בין אי-טי, היצור הדמיוני של ג`ורג` לוקאס, המוגן על ידי זכויות יוצרים, לבין מדינת אתיופיה מוכת הרעב. דבר אחד כבר ברור: מישהו יעשה מזה כסף.

 

www.24.hr

כל דרגסטור על פני הכוכב יבדוק על המפה את קרואטיה, לפני שיחשוב על דומיין המבהיר את העובדה שהוא פתוח עשרים וארבע שעות ביממה. מצד שני, תחום משאבי האנוש (Human Resources) צפוי להתעניין מאוד בדומיין של HR על כל נגזרותיו.

 

www.justsay.no

לא ברור כיצד הסכימה נורבגיה לקבל שם כה נגטיבי. ארגוני מחאה רבים ימצאו את עצמם מתדפקים על דלתות סקנדינביה כדי לחדד את המסר בדרך לאינטרנט. הגיע הזמן לומר 'נו'.

 

www.loveyou.so

סומליה על המפה. כולם "כל כך" אוהבים את הסיומת הזו.

 

www.shenkin.st

הרפובליקה הדמוקרטית של סאו טומה ופרינצ`יפה, אחת מהמדינות הקטנות בעולם, מחזיקה בסיומת הנחשקת לכל רחובות תבל. לא משנה אם שינקין או ברודוויי, דיזינגוף או שאנז אליזה - לסאו טומה יש עתיד בכל רחוב על פני הגלובוס העירוני.

 

www.iwant.my

באינטרנט, יודע כל יזם סוג ג`, הפרסונליזציה (ההתאמה האישית) היא המפתח להנפקה מוצלחת. מלזיה זכתה בסיומת האגואיסטית של `מיי`. למה? ככה.

 

www.moshe.ac

האי `אסנשן` הקטנטן מונה כאלף וארבע מאות בני-אדם, אבל חברות מיזוג האוויר בכל העולם צריכות לעשות חשיבה-מחדש על מדיניות האינטרנט שלהם.

 

www.sho.co

אם דוטקום ארוך לכם, מה דעתם על דוטקו? קולומביה הגרילה את הקיצור המגניב הזה, וכל סטארט-אפ שמכבד את עצמו ישמח לקצר לעצמו את הדרך אל קהל המשקיעים. דומיין גלובלי שכל אחד יכול לרכוש.

 

www.godisa.dj

כל מסיבה צריכה דיג'יי סוף הדרך, ולכן מדינת דג'יבוטי מתגייסת למשימה הכיפית. אפריקה בהחלט רוקדת ביחד עם הדומיין הכל-כך מקפיץ הזה.

 

www.howdoyou.do

עשייה, עשייה ועוד עשייה. מיזמים פרודוקטיביים וחברות להגברת התפוקה יסתערו יחדיו על ה'דו' של הרפובליקה הדומיניקנית, בממלכת האיים הקריביים. האפשרויות הן כמעט בלתי מוגבלות, בתנאי שאתה אחד שעושה ולא רק מדבר.

 

ואפשר לחשוב על הרבה דוגמאות נוספות. אבל למה להרוס לכם את הכיף?

 



מאמר טכנולוגי מאת אורי ברייטמן
דוא"ל: UriBreitman@gmail.com

פורסם במקור ממש מזמן, בשנת 2000, במדור "מחשבים" של פורטל נענע (התוכן ירד מהרשת ולכן עלה לכאן כארכיון פרטי). המאמר עבר עריכה קלה ב-2019, עם כמה תוספות לקראת בסיומו.


מאמרים נוספים

ארכיון מאמרים

בתוך הפלקס - ספר על גוגל, מאת סטיבן לוי

מנועי חיפוש, סימני מסחר, חופש הביטוי - עבודה סמינריונית

1967 - תום שגב

עזה כמוות - שלומי אלדר

הזכות להיבחר לכנסת במדינה פוסט-דמוקרטית

דע מהי גדר ההפרדה

דו"ח ששון - תקציר חוות הדעת בעניין מאחזים בלתי מורשים

האתר של אורי ברייטמן