Uri Breitman Manifesto

המכורים לביקורת

הם כותבים אלפי ביקורות ללא תמורה על ספרים, תוכנות, סרטים ודיסקים, קונים ללא הפסקה, מכורים לאינטרנט - ועכשיו הם זוכים להכרה. אמזון מדרגת את מצעד המבקרים המשפיעים ביותר בחנות הגדולה בעולם

מאת: אורי ברייטמן (23/07/2000)


כל מי שאי-פעם גלש או קנה באמזון.קום, האתר שהחל את מהפיכת הסחר האלקטרוני באינטרנט, יודע שמרכיב מכריע בכל קנייה היא ההסתמכות על ביקורות הגולשים. היד מתלבטת אם להקליק על העכבר ולבצע את הקנייה או לוותר - ולעיתים ביקורת שלילית במיוחד או נלהבת מאוד מכריעה את הכף.

 

לרשת חוקים משלה. רוב חיינו הורגלנו לעיין במגזינים ובעיתונים השונים, לקרוא ביקורות של מומחים ידועי-שם על מוצרים שלא נקנה אף פעם. מסתבר שאם הצרכן חם על משהו, זה לא משנה אם הכותב הוא תיכוניסטית מאפריקה, פנסיונר מקנדה או עורך דין מתורכיה. אם הוא מחזיק את המוצר בביתו, יודע לכתוב ולהביע דעה - זה מספיק בשביל לשלוף את כרטיס האשראי או להוציא את המוצר מסל הקניות.

 

אנשי אמזון, שאי אפשר להגיד שהם לא יודעים מה הם עושים, מודעים לחשיבות המלצות הגולשים ולכן בנו עמוד מיוחד ובו `מצעד מאה המבקרים המובילים` באתר. העמוד מאפשר להציץ ולהבין טוב יותר את הפרופיל של ה`מכור-לביקורת` הממוצע. בראיון אי-מייל לנענע מסבירים כמה מהבולטים בהם למה הם כותבים כל כך הרבה, מה יוצא להם מזה, ולמה זה טוב בכלל.

 

שלי שי, המדורגת במקום ה-20 ברשימת המבקרים המובילים, כתבה עד היום 174 ביקורות, וקרוב ל-6000 גולשים שקראו אותן טרחו והקליקו `כן` על השאלה "האם ביקורת זו עזרה לך?". "התחלתי לכתוב באמזון.קום מתוך הכרת תודה", היא מסבירה. "לפני כל קנייה הייתי בודקת את מה שכתבו הגולשים האחרים, ובשלב מסוים, אחרי שניצלתי מקניות מיותרות, רציתי להחזיר טובה למקום שכל כך עזר לי".

 

אבל היא כמובן מודה שהכסף מניע אותה. "אמזון מציעים חמישים דולר בתלושי קנייה בחנות למבקר הראשון שישלח ביקורת על מוצר חדש. בלי המבצע הזה, מן הסתם הייתי עובדת הרבה פחות קשה". האם היא מרגישה כמו סלבריטי, לאחר שהצליחה להתברג לרשימת העשרים המובילים? "בעולם הדוט-קום, לכל גולש יש את 15 דקות התהילה שלו".

 

דונלד מיטשל, מספר 4 בדירוג המבקרים של אמזון (למרות שלפי החישוב שלי מגיע לו להיות מספר שתיים) מתמחה בביקורת ספרים עוד מילדות. "אמא שלי עודדה אותי לכתוב ביקורות ספרים ותמיד זכיתי בפרס הראשון בתחרויות המקומיות", נזכר מיטשל. הוא מספר שדווקא הבן שלו היה זה שגילה לו לראשונה על ההשפעה הגדולה של אמזון על קוראים ברחבי העולם.

 

"אני מאוד שמח שהבן שלי עודד אותי לעשות את זה. יותר אנשים קוראים את הביקורות שלי באמזון מאשר את הספרים והמאמרים שלי בעולם האמיתי. מיד אחרי שהתחלתי לפרסם שם ביקורות, מכירות הספרים שלי עלו. יצרתי קשרים עם המון אנשים ברחבי הרשת ואני שומר על קשרים עם חלק מהמבקרים האחרים".

 

ומה הרווחת עד היום ממעמדך? "צוות אמזון שלח לי בדואר חבילה ובתוכה כובע בייסבול עם הכיתוב `מבקר בכיר`. זה הכל. הם בדרך כלל גם מתעכבים עם חלק גדול מהביקורות שאני שולח, אבל כשאני מעיר להם הם מתקנים".

 

אמזון היו דווקא יותר נחמדים למבקר שבמקום השני במצעד, פרנק ברנס. "הם העניקו לי תלושי מתנה יפים, ועכשיו אני משמש כמבקר הבית שלהם לסדרה של קומדיות בוידאו", מספר ברנס לנענע. כמובן שפופולריות מביאה איתה גם את זעם הקהל: "קורא רוסי שלח לי דואר-שנאה בגלל משהו רע שכתבתי על שוסטקוביץ`, ושתי נשים ירדו עלי בגלל שלא אהבתי את הטנור המועדף עליהן".

 

לא כולם, כמובן, מגיעים לצמרת, אבל דווקא המדורגים נמוך יותר מספקים סיפורים מעניינים. בין המבקרים המוזרים אפשר למצוא את רבי יונסן גרשום (זו לא שגיאת כתיב), שפרסם 65 ביקורות עד היום.

 

גרשום כתב ספרים רבים בנושאי קבלה ויהדות ותחביביו כוללים צפרות, גינון ואיסוף פריטים הקשורים בתרנגולות. חוץ מזה הוא מעריץ נלהב של `מסע בין כוכבים`, והוא עובד כעת על הספר "מוטיבים יהודיים בסטאר טראק: ללכת לאן שאף רבי לא הלך קודם".

 

מסתבר שהחוכמה היא לא לכתוב הרבה, אלא לכתוב טוב. המדרגת מספר 1 באמזון, הרייט קלאוזנר, כתבה עד היום רק 700 ביקורות, לעומת משוגעים-לדבר כמו מקסימיליאן מוחמד, מבקר תקליטים פנאטי, שהוציא תחת ידיו 2304 ביקורות על דיסקים של מוסיקה שחורה.

 

חלק מהמבקרים באים ממקומות בלתי צפויים, כמו ד"ר מוסטפה חמדי, יועץ לשיווק מאלכסנדריה. חלק מתבטאים בצורה מעט מוזרה ("אם היו מבקשים ממני להיות דיקטטור, הייתי מכניס את הירח למאסר", כותב אחד מהם על עצמו).

 

חלק לא מסתירים את ביקורתם ממצעד המבקרים המובילים: "מישהו בכלל ראה את ההצבעות השליליות של המבקרים המצליחים ביותר? לפני שהתחילו לדרג אותנו, אני חושב שאנחנו עשינו עבודה יותר טובה מהם", מתלונן המבקר "טולפיג", מקום 18 במצעד.

 

ומה קורה בארץ? חנות הספרים היחידה בישראל המאפשרת לקוראיה לפרסם ביקורות היא בוקנט (הנמצאת בבעלות נטוויז`ן ומודן). חיפשנו בחנות המקוונת של סטימצקי, בחנות דיבוק ובמיתוס אפשרות תגובה - והתאכזבנו. זה רק עניין של זמן עד שאנשי המכירות באינטרנט יבינו שהלקוח אוהב לקרוא, לכתוב, להגיב ולהעיר - והוא תמיד, אבל תמיד צודק.

 



מאמר טכנולוגי מאת אורי ברייטמן
דוא"ל: UriBreitman@gmail.com

מאמר זה פורסם במקור ממש מזמן, בשנת 2000, במדור "מחשבים" של פורטל נענע (התוכן ירד מהרשת ולכן עלה לכאן כארכיון פרטי)


מאמרים נוספים

ארכיון מאמרים

בתוך הפלקס - ספר על גוגל, מאת סטיבן לוי

מנועי חיפוש, סימני מסחר, חופש הביטוי - עבודה סמינריונית

1967 - תום שגב

עזה כמוות - שלומי אלדר

הזכות להיבחר לכנסת במדינה פוסט-דמוקרטית

דע מהי גדר ההפרדה

דו"ח ששון - תקציר חוות הדעת בעניין מאחזים בלתי מורשים

האתר של אורי ברייטמן